Minyak kelapa adalah bahan biasa yang digunakan dalam produk kesihatan dan kecantikan. Dalam produk kecantikan, minyak kelapa digunakan untuk sifat anti-bakteria, anti-jamur dan anti-radang. Terutama sebelum tidur, minyak kelapa bagus sebagai rawatan kerana mempunyai masa untuk benar-benar meresap. Berikut adalah beberapa cara untuk memasukkan minyak kelapa dalam rutin kecantikan anda.

1. Rambut Kering

Panaskan sedikit minyak kelapa hingga suam-suam kuku, kemudian gosokkan minyak suam ke kulit kepala dan rambut anda. Pakai topi mandi dan biarkan semalaman. Basuh rambut anda dengan syampu dan perapi seperti biasa keesokan harinya. Lakukan ini seminggu sekali untuk rambut kering.

2. Kelemumur

Minyak kelapa dianggap dapat mencegah bakteria dan kulat daripada membentuk kelemumur dan menyebabkan kulit kepala gatal. Ia juga mempunyai sifat pelembab yang membantu kelemumur disebabkan oleh kulit kering.

Campurkan minyak kelapa dengan beberapa tetes minyak pokok teh dan panaskan hingga suam. Urut ke kulit kepala dan rambut anda selama 5 – 10 minit. Pakai topi mandi. Lakukan ini setiap kali anda mencuci rambut atau mengalami kelemumur. Sekiranya kelemumur anda kelihatan disebabkan oleh kekeringan, langkau minyak pokok teh.

3. Rambut Gugur

Minyak kelapa dianggap dapat menguatkan folikel rambut dan membantu keguguran rambut.

Panaskan secawan kecil minyak kelapa hingga minyak suam. Urut ini ke kulit kepala. Pakai topi mandi dan biarkan semalaman. Basahkan rambut anda seperti biasa keesokan harinya.

4. Kulit Kering

Kelapa sangat melembapkan yang menjadikan kulit anda lembut dan sihat.

Hanya gosokkan 4-5 tetes minyak kelapa / 1/2 sudu teh jika pekat dan sapukan pada kulit kering dan bersih. Urut sehingga diserap sepenuhnya kemudian biarkan semalaman.

5. Tumit Retak

Sapukan minyak kelapa suam ke kaki dan urut selama beberapa minit. Pakai stoking dan biarkan semalaman. Untuk retakan yang teruk, minyak kelapa padat lebih baik.

ATAU

Furleybio

Furley Bioextracts has been in business for 15+ years, has combined experience of 50+ years experience in manufacturing creating over 10,000+ formulations. Certifications include ISO22000, ISO13485, cGMP, HACCP and Halal

We work with small microentrepreneurs to large multinational companies to develop their products.

We are a contract manufacturer, OEM, business partner, mentorship that specializes in manufacturing food, cosmetics, traditional, capsules, medical devices and supplements. We serve clients from all around the world including Asia-Pacific, Europe, Middle East/Africa and North America regions.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.