Adakah anda pernah tidur selama lapan jam tetapi masih tidak merasa segar? Anda mungkin tidak mendapat tidur yang berkualiti. Ini bermakna bahawa badan anda tidak cukup tidur lena.

Tidur penting untuk pemeliharaan dan pemulihan kesihatan yang baik. Walaupun jumlah tidur adalah penting, begitu juga dengan kualiti. Dalam gaya hidup yang sibuk, tidur yang berkualiti sukar dicapai dan menjadi perhatian kerana banyak gangguan seperti telefon bimbit dan perangsang di sekitar kita.

Berikut adalah empat ramuan yang dapat membantu anda tidur lebih lena.

Z

Ashwagandha

Ashwagandha adalah ramuan yang juga dikenali sebagai ginseng India. Ia mempunyai kesan menenangkan dan secara tradisional digunakan untuk menghilangkan dan mengurangkan tekanan. Kajian juga menunjukkan bahawa ia dapat menurunkan gejala yang berkaitan dengan tekanan dan gangguan kecemasan seperti kemurungan.

Dengan mengatur isyarat kimia di sistem saraf kita, ashwagandha menyekat jalan stres di otak kita menghilangkan gejala.

p5MALOr03nVy4rzN7ks5rsldTO+8eZcnhetfPpvI33njjjTfawn9FPp0woUuLXAAAAABJRU5ErkJggg==

L-triptofan

L-triptofan adalah asid amino penting. Ini bermaksud bahawa tubuh memerlukannya tetapi tidak dapat menghasilkannya. Kita boleh mendapatkan asid amino ini dari makanan yang kita makan. L-tryptophan mempunyai banyak kegunaan sebagai makanan tambahan.

L-triptofan apabila diserap oleh badan anda ditukar menjadi 5-HTP yang seterusnya menghasilkan serotonin. Serotonin menghantar isyarat antara sel saraf yang mempengaruhi tidur, kognisi dan mood. Tetapi meningkatkan penghantaran antara sel saraf, ia membantu anda mencapai tidur yang lebih baik. Depresi juga dikaitkan dengan tahap triptofan rendah.

Tahap triptofan yang rendah juga dikaitkan dengan kegelisahan, ketegangan dan perasaan gugup. Penyelidikan menunjukkan bahawa tahap triptofan yang tinggi dapat mempromosikan hubungan sosial dalam diri seseorang.

Ia boleh digunakan untuk:

  • Mengurangkan simptom PMS yang teruk
  • Merawat insomnia
  • Merawat kemurungan bermusim dan
  • Apnea tidur.
valerian root

Akar Valerian

Akar valerian adalah ramuan, seperti ashwagandha, telah digunakan secara tradisional untuk merawat gangguan tidur seperti insomnia. Ia mempunyai kesan sedatif pada otak dan sistem saraf yang meningkatkan kualiti tidur.

Akar Valerian mengandungi beberapa sebatian apabila tertelan berinteraksi dengan GABA, utusan kimia di dalam badan anda yang mengatur impuls saraf di otak dan sistem saraf anda. Tahap GABA yang rendah boleh menyebabkan tekanan akut dan / atau kronik, meningkatkan kegelisahan dan mengurangkan kualiti tidur.

Sebatian ini merangkumi asid valerenik, asid isvalerik dan sebatian anti-oksidan.

Asid valerenik mengurangkan pemecahan GABA meningkatkan rasa tenang dan ketenangan. Sebatian anti-oksidan hesperidin dan linarin bertindak seperti ubat penenang dan meningkatkan kualiti tidur.

Sebatian ini mengurangkan aktiviti berlebihan di amigdala, bahagian otak anda yang memproses ketakutan dan tindak balas emosi yang kuat terhadap tekanan. Dengan mengurangkan aktiviti ini, anda dapat menikmati perasaan tenang dan meredakan kegelisahan yang mungkin anda rasakan dalam keadaan tertekan.

2Q==

Magnesium

Magnesium adalah sebatian semula jadi, sering dijumpai sebagai magnesium sitrat, magnesium oksida atau magnesium klorida. Makanan yang kaya dengan magnesium termasuk sayur-sayuran hijau tua, biji & kacang, kekacang, labu, brokoli dan produk tenusu.

Di dalam badan, kekurangan magnesium boleh menyebabkan insomnia. Orang dengan kadar magnesium rendah dapat mengalami tidur yang gelisah dan / atau kerap bangun pada waktu malam, iaitu tidur yang tidak berkualiti. Memiliki cukup magnesium menyokong tidur nyenyak dan pemulihan dengan mengekalkan tahap GABA yang sihat.

Tahap magnesium yang sihat membantu mengembalikan tidur yang berkualiti dengan mengatur beberapa bahagian badan anda.

  1. Mengatur neurotransmitter. Ini menghantar isyarat ke seluruh sistem saraf dan otak anda.
  2. Mengatur hormon, melatonin, yang mengatur kitaran tidur anda.
  3. Mengikat reseptor GABA, yang bertanggungjawab untuk menenangkan aktiviti saraf.

Mempunyai persekitaran yang tenang adalah mustahak untuk tidur nyenyak tetapi pemakanan harian anda sama pentingnya untuk membantu anda tidur dengan lena dan kekal seperti itu sepanjang masa.

Ingin jenama produk tidur anda sendiri?

OEM dengan kilang OEM Furley Bioextracts hari ini!

Furleybio
Furley Bioextracts Sdn. Bhd. ialah 100% syarikat dan kilang OEM dimiliki oleh Malaysia dengan pengsijilan ISO22000, HACCP dan GMP. R&D kami mempunyai pengalaman gabungan selama 50 tahun, Furleybio boleh mereliasasikan idea anda menjadi kenyataan. Dari idea ke prototaip dan ke produk siap, formula sedia ada, dan pembungkusan, kami akan membantu anda dalam setiap langkah. Untuk maklumat lebih lanjut, hubungi Furleybio melalui e-mel: [email protected]