Madu adalah ramuan kecantikan yang terkenal. Ia terkenal dengan sifat pelembabnya dan dapat menenangkan kerengsaan kulit.

1. Bibir Kering

Mengelupas: Gosokkan madu di bibir sebelum tidur. Anda akan bangun dengan bibir lembap yang lebih lembut.

2. Petua Rambut Rosak

Campurkan 2 sudu teh minyak zaitun dengan 1 sudu teh madu. Sapukan campuran ini pada hujung rambut yang rosak, balut rambut anda dengan ringan dan biarkan semalaman.

3. Pelembap & Penghilang Blackhead

Campurkan 1 sudu teh madu dengan 1/2 sudu teh jus lemon. Sapukan dengan lembut dengan bulu kapas. Basuh muka anda setelah diserap. Lemon penuh dengan AHA dan BHA yang secara semula jadi dapat mengelupas sel kulit mati dan komedo sementara madu mempunyai kesan pelembab.

4. Rawatan Kutikula Kuku

Campurkan 1 sudu minyak kelapa dan madu setiap satu kemudian gosokkan pada kutikula anda. Madu asli mempunyai banyak nutrien dan enzim yang dapat merawat kulit anda dan bertindak sebagai pelembap. Minyak kelapa dapat mengatasi kekeringan meninggalkan anda dengan kutikula yang kelihatan sihat.

5. Pengurangan Parut

Sapukan madu asli di kawasan yang sakit sebelum tidur dan tutup dengan pembalut. Lakukan ini setiap hari untuk melihat bagaimana parut memudar. Madu dikatakan dapat mencerahkan kulit dan mempunyai sifat anti-radang dan anti-bakteria sehingga mengurangkan penampilan parut dan memperbaiki pembaharuan kulit.