Rutin penjagaan kulit pagi anda menetapkan mood kulit anda sepanjang hari! Sangat penting anda menggunakannya sepenuhnya untuk melindungi kulit anda sepanjang hari! Inilah cara anda dapat melakukannya.

Bersihkan

Mencuci muka pada waktu pagi sangat mustahak untuk menghilangkan bakteria, kotoran atau residu pada malam sebelumnya. Bilas dengan air suam kerana air yang sangat panas atau sejuk dapat menghilangkan kelembapan kulit anda. Ketahui jenis kulit anda untuk menentukan sama ada anda perlu menggunakan pencuci muka. Kemudian tepuk perlahan-lahan dengan tuala bersih.

Toner

Sekiranya anda mempunyai kulit yang rawan minyak atau jerawat, toner dapat mengimbangkan kulit anda dan mencegah pengeluaran minyak berlebihan. Toner bebas alkohol adalah yang terbaik kerana alkohol dapat menghilangkan kelembapan dari kulit anda. Sapukan toner menggunakan kapas dan lap dengan lembut ke wajah dan leher anda

Pelembap

Sapukan pelembap ringan untuk membantu mengekalkan penghidratan kulit sepanjang hari.

Pelindung matahari

Langkah terakhir anda sebelum melangkah keluar, adalah menggunakan pelindung matahari. Ini penting untuk mengelakkan kerosakan dari sinar UV berbahaya yang boleh menyebabkan penuaan pramatang. Perkara seperti garis halus, kedutan, jeragat dan kerosakan kulit dapat dicegah. Terdapat dua jenis. Pelindung matahari kimia atau pelindung matahari mineral. Pilih yang sesuai dengan jenis kulit anda. Kedua-duanya berfungsi dengan baik untuk melindungi kulit anda dari kerosakan akibat sinar matahari.

  1. Pelindung matahari kimia menggunakan sebatian kimia yang duduk di kulit dan menyerap sinar UV. Jenis ini sesuai untuk kebanyakan jenis kulit.
  2. Pelindung matahari mineral mencerminkan sinar UV. Tetapi kerana penggunaan zarah mineral halus, mungkin tidak sesuai untuk mereka yang mempunyai kulit yang berjerawat.

Minum air

Minum segelas air lemon suam. Air suam yang dicampurkan dengan lemon mempunyai vitamin C membantu kulit kelihatan berseri dan memulakan metabolisme anda sepanjang hari.

Urut muka

Urut wajah anda setiap hari selama 2 minit menggunakan gerakan bulat kecil. Ini membantu meningkatkan peredaran darah memberikan kulit anda cahaya yang sihat dan berseri. Anda juga boleh menggunakan ketulan ais yang dibalut dengan kain untuk mengurangkan bengkak.