Press ESC to close

Fasa Akhir remaja/ Awal Dewasa

0 Comments

Pembangunan manusia adalah satu proses sepanjang hayat berkaitan dengan pertumbuhan fizikal, tingkah laku, kognitif, pembangunan dan perubahan emosi. Banyak perubahan berlaku dalam setiap peringkat hidup – dari  bayi ke kanak-kanak, kanak -kanak ke remaja, dan akhirnya dewasa. Sepanjang proses ini, setiap orang membangunkan sikap dan nilai-nilai yang berkait rapat dengan pilihan, hubungan dan masyarakat.

Pada akhir remaja atau awal dewasa, ini adalah tempoh di mana akan ada perubahan dan penerokaan yang merangkumi pelbagai aspek dalam kehidupan seperti rumah, keluarga, kerja dan sekolah. Dalam tempoh ini, perubahan fizikal badan dan seksual adalah hampir lengkap tetapi ia masih merupakan tempoh penyesuaian kepada fizikal baru mereka.

Mereka perlu menyesuaikan diri dengan badan yang lebih matang dan perasaan seksual. Mereka perlu menyesuaikan diri dan membangunkan rasa identiti seksual termasuk menggabungkan rasa peribadi kelelakian dan kewanitaan menjadi identiti mereka yang tersendiri.

Juga, mereka akan membangunkan dan menggunakan kemahiran berfikir. Akan ada perubahan dalam kapasiti mereka untuk berfikir. Mereka mampu untuk memahami, berfikir jauh ke hadapan, berfikir tentang kemungkinan dan hasil peristiwa. Apabila mereka dapat mempertimbangkan pandangan yang berbeza, ini membolehkan mereka untuk  berasa empati dan mula menunjukkan keprihatinan kepada orang lain.

Belia mula untuk membangunkan rasa diri sebagai individu dan melebarkan skop pergaulan mereka. Keremajaan yang lewat seharusnya mempunyai identiti yang lebih kukuh, walaupun mereka masih menerokainya. Mereka akan mula memperbaiki identiti mereka di sekitar isu-isu seperti jantina, etnik atau sifat-sifat fizikal.

Pada masa ini, mereka dapat memahami tingkah laku moral dan prinsip-prinsip asas keadilan. Oleh itu, mereka akan dapat membuat pendirian mereka, kurang dipengaruhi oleh rakan-rakan mereka apabila membuat keputusan. Hubungan rakan sebaya dapat memberikan sokongan dan motivasi kepada remaja. Apabila rangkaian mereka dengan rakan sebaya bertambah luas, hubungan ini menjadi lebih mendalam, sekali gus membantu mereka dalam membentuk interaksi mereka.

Kemudian, mereka secara beransur-ansur akan mengambil peranan sebagai orang dewasa dalam komuniti. Dari peranan ini, mereka belajar kemahiran yang diperlukan, dan dalam masa yang sama, menguruskan pelbagai tuntutan dan memenuhi jangkaan. Pada fasa inilah mereka bakal membuat keputusan yang paling penting dalam menentukan perjalanan mereka di masa depan.

PhD

Late Adolescence / Early Adulthood – Expectations

0 Comments

Human development is a lifelong process of physical, behavioral, cognitive, and emotional growth and change. Numerous changes take place in the every stages of life—from babyhood to childhood, childhood to adolescence, and adolescence to adulthood. Throughout the process, each person develops attitudes and values that guide choices, relationships, and understanding.

In late adolescence or early adulthood, this is a period where there will be changes and exploration that covers many aspects in life such as home, family, work, school. In this period, their physical and sexual body changes are primarily complete but it is still an adjustment period to new physical sense of themselves. They need to adjust to sexually maturing body and feelings. They have to adapt and develop sense of sexual identity which includes incorporating personal sense of masculinity and femininity into their identity. Also, they will develop and apply thinking skills. There will be changes in their capacity to think. They are able to understand, think ahead, think about possibilities and outcomes of events. When they are able to consider different points of view, this allows them to empatise and begins to show concern on others.

Youths start to develop sense of self as an individual and as a person connected to different people and groups. Late adolescent should already have a firmer identity, although they are still exploring. They will begin to refine their identity around issues like genders, ethnicity or physical attributes. By this time, they can understand moral behavior and underlying principles of justice. Thus, they will be able to make their stand, less influenced by their peers when making decisions. Peer relationships are able to provide adolescent supports and motivation. When their network with peers broaden, this relationship becomes deeper, thus help them in shaping their interaction.

Then, they gradually take up adulthood roles. From these roles, they learn the skills needed, in the mean time, manage various demands and meet expectations. They will have greater concern for others as well as concern for future. Besides, transition to college, university, independent living, or work takes place.

PhD

青春期后期/成年早期

0 Comments

人类在物理、行为、认知和情感上的发展和变化是一辈子的事。生命里的每个阶段,从婴儿期到儿童到青少年都的成年期都有许许多多的变化。整个过程中,每个人衍生的态度及价值观都指引着未来的抉择及人际关系。

青春期后期或成年早期是一个充满变化和探索的时期,涵盖了生活中许多方面,如家庭,工作,学校。这个期间,他们的身体上的主要变化已经完整,但仍处于摸索的调整期。他们需要在性方面成熟的身体和感情上作调整,适应包括男性和女性的个人感觉。他们也将开发及应用思维能力,他们会比较能够理解,有远见,想想所有事情的可能性和结果。当他们能够站在不同的角度思考,特们就会开始关注和关心别人。

 

青少年会开始加入团体,接触到不同的人,开始培养自我意识。青春期后虽然还在摸索,但他们应该已经有一个比较坚定的身份,细化像性别、种族或物理属性问题。而此时,他们能够理解道德行为和正义的基本原则,因此,他们能够稳稳地站在自己的立场,做决定时比较不会受同龄人影响。当人际关系扩大、变深,他们与同伴的关系可以提供支持与动力。

然后,他们会逐渐扮演成年人的角色,他们可以从中学习,同时能管理各方面的需求及达到别人对他们期望。这个时候也是他们从学院到大学,独立生活或步入社会的过渡期,他们将会为自己的未来打算。

PhD

English
English
English
Malay
Chinese
Exit mobile version