Press ESC to close

3 Masalah Utama Feminin

0 Comments

Salah satu bahagian yang paling penting untuk kesihatan wanita ialah kesihatan faraj. Dari masa ke semasa, wanita tidak harus mengabaikan masalah di bahagian faraj walaupun ia adalah masalah kecil. Beberapa masalah yang sering berlaku ialah bau, gatal, keputihan dan kekeringan.

1.Bau

Bau yang dikatakan ialah bau yang datang dari ‘Miss V’. Sedikit bau dari faraj adalah perkara biasa untuk wanita. Walau bagaimanapun, bau yang kuat dan busuk, atau jika bau disertai dengan keputihan yang tebal atau berwarna hijau, ia mungkin menandakan jangkitan vagina. Jika masalah berterusan, anda perlu melawat pakar sakit puan atau pembekal penjagaan kesihatan dengan segera. Secara umumnya, ketidakseimbangan pH faraj adalah punca bau faraj. Apabila keseimbangan diubah, ia menyediakan persekitaran yang optimum untuk mikrob yang menyebabkan bau berkembang. Ketidakseimbangan pH biasanya dicetuskan dengan penggunaan sabun badan, haid, douching dan lain-lain.

2.Keputihan

Keputihan dihasilkan dari kelenjar dijumpai di dalam faraj dan serviks. Ia membantu untuk membersihkan dan melembapkan vagina serta menentang jangkitan. Keputihan biasanya kelihatan keruh putih, jelas atau sedikit kekuningan apabila kering pada pakaian. Selain itu, ia tidak mempunyai bau yang kuat. Anda mungkin merasakan sedikit rasa basah, tetapi anda sepatutnya tidak akan berasa gatal atau sakit di sekitar faraj. Semasa kitaran haid anda, jumlah, tekstur, warna dan bau keputihan anda mungkin berbeza. Walaupun ini adalah normal, anda perlu memberi perhatian kepada apa-apa perubahan kerana ini mungkin menandakan masalah. Beberapa tanda-tanda jangkitan adalah :

  • Perubahan pada warna ( hijau, kelabu atau seperti nanah)
  • Perubahan bau ( bau yang tidak menyenangkan, busuk, bau hanyir)
  • Perubahan dalam tekstur ( seperti keju lembut atau berbuih)
  • Rasa gatal-gatal, terbakar, iritasi, kemerahan dan bengkak
  • Pendarahan yang luar biasa dari faraj ; bukan haid

Jika anda mempunyai sebarang tanda-tanda dan gejala-gejala yang disebutkan di atas, anda harus melihat doktor atau pakar sakit puan secepat mungkin.

3.Gatal-gatal

Salah satu masalah yang menjengkelkan di sekitar ‘Miss V’ adalah gatal kerana ia hanya akan berlaku kadang-kadang. Tindakan menggaru dan menggosok kawasan yang terjejas akan mewujudkan luka mikro ( potongan kecil) yang mungkin akan memecahkan halangan kulit lalu mewujudkan keadaan yang baik untuk yis dan bakteria untuk bertambah.

Kegatalan boleh disebabkan oleh :

  • Jangkitan Yis

Apabila tahap keasidan dalam faraj berkurang, ia menyokong pertumbuhan yis dan bertambah pada vulva dan menyebabkan jangkitan. Ini juga boleh berlaku apabila anda sedang menggunakan antibiotik kerana antibiotik membunuh bakteria yang baik. Faraj menjadi persekitaran yang baik untuk yis bertambah kerana yis lebih suka persekitaran yang panas dan lembab.

 

  • Vaginosis Bakteria

 

Vaginosis bakteria disebabkan oleh pengurangan bakteria baik dan perubahan pada pH. Ia adalah sama dengan jangkitan yis tetapi ini akan menyebabkan bau yang busuk dan keputihan yang lebih banyak.

 

  • Penyakit Kelamin ( STD)

 

Penyakit kelamin seperti chlamydia, herpes, trichomoniasis dan gonorea boleh menyebabkan kegatalan. Gejala STD biasa termasuk sensasi yang membakar ketika membuang air kecil, keputihan yang berbau busuk, kudis pada alat kelamin dan lain-lain.

 

  • Ekzema dan Psoriasis

 

Penyakit kulit menyebabkan kemerahan dan gatal-gatal di sekitar kemaluan dan kelihatan seperti tompokan atau ruam.

 

  • Dermatitis Sentuh

 

Keadaan ini mungkin disebabkan oleh reaksi alahan kepada produk tertentu, seperti minyak wangi, wangian, dan bahan kimia yang terkandung dalam produk feminin dan kain lap feminin. Kertas tandas yang berbau wangi, kain lap sintetik dan panty liner juga boleh menyebabkan masalah ini juga. Anda harus mengelak daripada produk-produk sebegini jika anda mempunyai kulit sensitif.

Tags:

PhD

TOP 3 Feminine Problems

0 Comments

One of the most important parts of women’s health is  vaginal health. From time to time, women experience minor vaginal problems and these problems should not be ignored. Some of the common problems are odor, itchiness, discharge, and dryness.

1. Vaginal Odor

Vaginal odor is the odor that comes from  ‘Miss V’. Slight odor from the vagina is normal. However, a strong and foul smell, or if odor is accompanied by thick or greenish discharge, it may be a sign of vagina infection. If the problem persists, you should visit your gynecologist or healthcare provider immediately. Generally, imbalance of vagina pH is the cause of vaginal odor. When the balance is altered, it provides an optimal environment for the odor causing microbes to grow. Imbalance of the pH is usually triggered by using body soaps, menstruation, douching, etc.

2.Discharge

Vaginal discharge is produced from a gland found in the vagina and cervix. It helps to clean and moisturize  the vagina while fighting against infection. Normal discharge usually appears as cloudy white, clear or slightly yellowish when dry on clothing. Besides, it does not have an offensive smell. You may feel some wetness, but you should not have any itchiness or soreness around the vagina. During your menstrual cycle, the amount, texture, color and odor of your discharge may vary. Although this is normal, you should pay attention to any changes becausethis may indicate a problem. Some signs of infections are:

  • Change in color (greenish, grayish or pus-like)
  • Change in odor (unpleasant, foul, fishy smell)
  • Change in texture (cottage cheese-like or foamy)
  • Intense itching, burning, irritation, redness, swelling
  • Unusual bleeding from vagina which is not menstrual period

If you have any of the signs and symptoms mentioned above, you should see your GP or a gynecologist as soon as possible.

3.Itching

One of the annoying problems around ‘Miss V’ is itchiness because it sometimes just happens . The action of scratching & rubbing the affected area creates micro lesions (mini cuts) which in-turn breaks the skin barriercreating favorable conditions for yeast & bacterial to grow.

The itching can be caused by:

  • Yeast infection

When the acidity level in the vagina decreases, it favors growth of yeast and they can build up on the vulva this can to an infection. This  may also occur  when you’re on a course of antibiotics because it kills of the good bacteria. Vagina makes a good environment for yeast to grow because they prefer warm and moist environment.

  • Bacterial vaginosis

Bacterial vaginosis is caused by the reduction of good bacteria and altered pH. It is similar to a yeast infection but there will be bad odor and more discharge.

  • Sexually Transmitted Disease (STD)

STDs like chlamydia, herpes, trichomoniasis and gonorrhea can cause itchiness. Common STD symptoms  include a burning sensation during urination, foul-smelling discharge, sores on genitals, etc.

  • Eczema and psoriasis

These skin disorders cause redness and itching in genital region, along with a patchy and/or rash-like appearance.

  • Contact dermatitis

This condition may be due to an allergic reaction to certain products, such as perfumes, fragrances, and chemicals contained in feminine products& feminine wipes. Scented toilet papers, synthetic wipes and panty liners can also  cause of this problem too. You should avoid these products if you have sensitive skin.

Tags:

PhD

女性烦恼, 你了解多少?

0 Comments

私密处肌肤是除了眼周、腋下部位之外,最易敏感脆弱的。女性往往都忽略,私密处肌肤其实也需要细心保养呵护。相信女性在一生中都会经历一些私密处问题,这些问题没什么好避忌或觉得害羞的,我们应该要正视,然后对症下药。其中几个常见的女性困扰是私密处异味,搔痒,分泌物,干燥等。

 

私密处异味

私密处的异味总是难以启齿,想知道但却不知道该向谁问。其实轻微的异味可以算是正常的,但是如果异味变重,发出恶臭,或伴随着浓稠或呈绿色的分泌物,这很有可能是私密处感染的征兆。要是这样的问题一直持续,应马上到诊所就医。失衡的pH 值是造成私密处异味的原因。当平衡被打乱,私密处变成了导致异味的细菌的温床,它们在这样的环境下不断繁殖,最后引起感染。此外,使用肥皂清洗私密处,私密处灌洗和经期都是导致pH 值失调的因素。

私密处分泌物

私密处分泌物产生于阴道和子宫内的腺体。在对抗感染的同时,分泌物可以维持阴道清洁和湿润。正常的分泌物稍有异味,且应该呈无色、浊白色或淡黄色。私密处周围会感觉湿湿的,但不该有任何痕痒或疼痛的感觉。女性月经期间,身体激素分泌和会出现变化,分泌物的量,颜色和气味都会有可能变得跟平时不一样。受感染的征兆有:

  • 颜色上的变化(呈绿色,呈灰色或呈脓状)
  • 气味上的变化(难闻,恶臭,带腥味)
  • 质感上的变化(外观呈乳酪状,带泡沫)
  • 剧烈痕痒,灼痛感,红肿,肿胀
  • 不是月经的异常流血

若有以上症状都建议需立即之妇产科诊所诊治。

 

私密处痕痒

搔痒是其中一个恼人又尴尬的问题,那感觉总是毫无预警地突然窜出 ,对吧?造成搔痒的因素有:

  • 酵母菌感染

阴道当阴道的微酸性减少,它变成有利于酵母菌的共生环境,酵母菌可以在外阴生长,接着导致感染。抗生素通常把所有的菌都清除(包括好菌),所以在服用抗生素的期间,受感染的风险会增加。

  • 细菌性阴道炎

细菌性阴道炎是好菌的减少和受影响的pH 值导致而成的。它的征兆类似于酵母感染,但异味较重,分泌物较多。

  • 性病

Chlamydia, Herpes, Trichononiasis和Gonorrhea 这些性病都会引发痕痒。大部分性病的征状有:发出恶臭的分泌物, 生殖器上长疮,排尿灼痛感等。

  • 湿疹或牛皮癣

这类的皮肤疾病会导致私密处红肿及痕痒,还有斑片状或类似皮疹的外观。

  • 接触性皮肤炎
  • 凡是因為接触到物質而引起皮肤產生发炎過敏的現象,都可以称之為接触性皮肤炎。過敏的現象大多由香水,芳香剂和女性性用品里的化学成分引起的。带香味的厕纸和卫生护垫也会引发接触性皮肤炎。女性私密处的肌肤非常敏感及脆弱,所以应该尽量避开这些产品。

Tags:

PhD

English
English
English
Malay
Chinese
Exit mobile version