Kita semua tahu minyak bunga matahari sebagai minyak rasa netral yang murah dalam memasak tetapi tahukah anda bahawa ia mempunyai pelbagai faedah yang luar biasa, terutama dalam penjagaan kulit.

Melembapkan

Minyak bunga matahari membantu kulit anda mengekalkan kelembapan kerana mempunyai kepekatan tinggi dua perkara:

  1. Vitamin E: Membantu memerangkap kelembapan pada sel kulit mengekalkan penghidratan untuk jangka masa yang lebih lama. Vitamin E juga mempunyai sifat anti-oksidan yang melindungi kulit anda dari sinaran UV dan tekanan persekitaran.
  2. Beta-Karoten: Sebatian larut lemak yang dapat ditukar menjadi Vitamin A. Vitamin A juga mempunyai sifat anti-oksidan yang melawan radikal kulit dan menjadikan kulit anda kelihatan sihat.

Menenangkan Kulit Kering

Kandungan vitamin E dan beta-karoten yang tinggi dari minyak bunga matahari menyumbang kepada sifat anti-radang, mengurangkan kemerahan kulit anda dan meningkatkan kehalusan. Kandungan asid linoleik tinggi (omega-6) juga mengurangkan keradangan dan meningkatkan pertumbuhan semula sel. Sifat ini menjadikan minyak bunga matahari sangat bagus untuk jenis kulit kering. Sifat menenangkan semula jadi meningkatkan kelembapan kulit anda dan penggunaan biasa malah dapat menghilangkan sel-sel kulit mati sehingga kulit anda kelihatan lembut.

Anti penuaan

Sifat anti-oksidan minyak bunga matahari juga mencegah tanda-tanda penuaan dini dengan melindungi terhadap sinar UV matahari. Khususnya, ia melindungi kolagen dan elastin yang berlaku secara semula jadi. Sebatian ini sangat penting bagi kulit anda untuk mengurangkan garis-garis halus, kedutan dan mengekalkan keremajaan kulit anda.

Anti Jerawat

Minyak bunga matahari juga tinggi vitamin A, C dan D. Vitamin ini bertindak sebagai anti-oksidan yang mensasarkan radikal bebas dan mengurangkan keradangan yang menenangkan kulit dan mempromosikan pertumbuhan semula sel dan menghalang bakteria.

Jadi sekarang anda tahu. Minyak bunga matahari bukan sahaja bagus untuk memasak! Ia juga merupakan bahan aktif yang popular dalam banyak produk kecantikan dan penjagaan kulit.

Berminat untuk membuat rangkaian kosmetik minyak bunga matahari anda sendiri?

Dari pelembap hingga serum muka, produk OEM bersama kami hari ini!

Furleybio
Furley Bioextracts Sdn. Bhd. ialah 100% syarikat dan kilang OEM dimiliki oleh Malaysia dengan pengsijilan ISO22000, HACCP dan GMP. R&D kami mempunyai pengalaman gabungan selama 50 tahun, Furleybio boleh mereliasasikan idea anda menjadi kenyataan. Dari idea ke prototaip dan ke produk siap, formula sedia ada, dan pembungkusan, kami akan membantu anda dalam setiap langkah. Untuk maklumat lebih lanjut, hubungi Furleybio melalui e-mel: [email protected]