Press ESC to close

Kehidupan di Universiti – Seindah mimpi?

0 Comments

Ramai pelajar berfikir bahawa kolej atau universiti adalah mempunyai suasana seperti sekolah tinggi atau lebih santai daripada sekolah tinggi. Hakikatnya, terdapat beberapa perbezaan yang nyata. Ramai pelajar yang kurang menyerlah dalam pelajaran semasa sekolah menengah cemerlang di kolej manakala ada pelajar cemerlang yang gagal menyesuaikan diri dengan kehidupan di kolej dan gagal di kolej.

Sesetengah graduan sekolah tinggi terlalu optimistik dan yakin dalam kehidupan mereka untuk menghadapi cabaran yang akan mereka hadapi semasa di kolej, maka mereka kecewa apabila mereka tidak memenuhi jangkaan akademik, sosial dan peribadi. Anda perlu tahu perbezaan di hadapan untuk menyediakan diri sendiri sebelum melangkah ke satu lagi peringkat kehidupan.

Anda mungkin berusia 18 tahun apabila masuk kolej, semua pensyarah atau profesor anda akan memlayan anda sebagai orang dewasa. Anda memerlukan disiplin diri, dan pastikan anda melakukan apa yang anda sepatutnya lakukan. Anda akan bertanggungjawab untuk hidup anda dan anda perlu memenuhi harapan yang besar.

Di kolej atau universiti , tiada cikgu yang akan mengawasi peraturan dan disiplin anda. Tiada yang akan menyemak jika anda melakukan ulang kaji dan homework. Anda perlu mempunyai disiplin untuk melakaukan sesuatu tanpa arahan, amaran dan ganjaran. Anda perlu membuat jadual anda sendiri dan yang paling penting, berpegang kepadanya. Anda perlu menghadiri semua kuliah, walaupun ramai profesor tidak akan kisah untuk ambil kehadiran. Mereka mengharapkan anda bersikap dewasa dan ia adalah tanggungjawab anda sendiri dalam pengajian.

Kuliah yang dianjurkan akan berbeza dari kelas sekolah tinggi. Ia akan ada kelas kuliah yang besar dan sesi tutorial. Beberapa profesor akan menyuruh anda membaca jurnal, menulis kertas kerja dan perbincangan di dalam kelas. Profesor tidak akan menyemak kerja rumah kerana mereka akan menganggap bahawa anda telah melakukan tugasan dan mengikuti sukatan pelajaran. Kita harus serius dengan pembelajaran kerana di kolej, peperiksaan  atau tugasan bertulis terdiri daripada sebahagian besar gred anda. Anda boleh pergi ke perpustakaan supaya anda boleh fokus dan mengelakkan gangguan.

Anda akan sering kali ada tugasan yang bertambah dengan kuiz, tutorial, laporan dan peperiksaan sekali. Akhirnya, anda akan berasa tertekan dengan tarikh terakhir serta peperiksaan akhir pada semestar terakhir. Hadapinya dengan senang dan selalu rancang jadual anda untuk terus hidup di universiti anda. Kolej atau universiti berkemungkinan akan menjadi rumah kedua anda. Anda akan makan dan tidur di sana, menghabiskan masa di luar sana dan membuat kawan baru. Akhirnya, ia akan menjadi masa yang tidak dapat dilupakan dalam hidup anda seperti yang lain.

PhD

Mind the Gap

0 Comments

Many students think that college or university is pretty much like high school, or more relaxed than high school. But the truth is, there are some vast differences. A lot of students that did not do well during high school excel in college whereas some can’t get used to college life thus do not do as well as they did in high school. Some high school graduates are overly optimistic and confident in their ability to manage challenges they will face during college, then they’re disenchanted when they did not met new college’s academic, social and personal expectations. You should know the differences lie ahead to prepare yourself before stepping into another stage of study life.

You will probably be 18 years old by the time you enter college, all your lecturers or professors will treat you as an adult. You should self discipline, and make sure you do what you are supposed to do. You will be responsible for your life and you need to meet greater expectations. In college or university, there will be fewer rules and regulations. You should keep up with your work by making your own schedule and most importantly, stick to it. You should attend all the lectures, although many professors do not bother taking attendance. They expect you to be there to learn and you yourself are responsible of your own learning.

Lectures will be organized differently from high school classes. There will be big lecture classes and tutorials sessions. Some professors will have you read journals, write papers and discussion in class. Professors don’t check homework, they will assume that you’ve been doing the assignments and following the syllabus. Take studying seriously because in college, exams or written assignments comprise a huge part of your grade. Go to the library so that you can focus and avoid distractions.

There will be assignments pilling up while you’re juggling with quizzes, tutorials, reports, and exams. Eventually, you will be stressed out with the due dates and finals towards the end of semester. Take it easy and always plan your timetable, you should be able to survive your university life. Colleges or universities will most probably be your second home. You will eat and sleep there, spend time off there and make new friends there. Eventually it will be a memorable time in your life like no other.

PhD

由高中升上大学,那些你必须知道的事

0 Comments

很多人都认为,学院或大学跟中学没什么分别,甚至比较轻松,要是你也这么想,那你就大错特错了,高中和大学之间有着天壤之别。有些在高中时成绩不太理想的学生 ,在大学时出类拔萃;相反地,有些学生因为无法适应大学生活,表现没有像高中时那么出色。有些对自己即将面临的考验和挑战过于自信的高中毕业生,在没达到学术、社会及个人期望的时候大受打击,所以在步入学习的另一个阶段前应该先做好准备。

在步入学院的时候,你应该已经18岁了,你的教授会把你当作成年人一样对待你。你应该学习自律,完成所有你应该完成的事。你应该对你的生活负责,然后达到自己设定的目标。在学院或大学里规矩制度少,比较不受约束,就算你的教授没有实施点名制,你也应该出席所有的课,对自己的学习负责任。

大专讲堂的形式有别于高中课堂,大学里有庞大的讲课和教程,有些教授会要求你读论文,写报告或者在讲堂上讨论。教授不会检查作业,他们会认为你一直都有在做你的份内的事,也有跟上课程。在大专里,认真对待所有的考试或报告,因为这些都占据总分里的很一大部分。想要集中精神,专心念书或避免分心的话,图书馆是你的最佳去处。

当你在为突击测验,考试,报告或教程忙得焦头烂额的时候,你会因为越来越近的截止日期而倍感压力。别紧张,轻松看待他们,替自己规划时间,你就能够熬过大学生活。大学将会是你第二个家,在那里吃喝拉撒睡,把时间花在那里,在那里结交新朋友。最终,大学生活将会成为你一生中难忘的一段美好时光。

PhD

English
English
English
Malay
Chinese
Exit mobile version